Daniel Landa

Autor: Zdeněk Buřič (zdenek.buric@invisible.cz), Téma: Zajímavosti, Zdroj: daniellanda.web3.cz
Vydáno dne 27. 02. 2003 (7265 přečtení)




Život Daniela Landy, jeho tvorba a pár zajímavostí o tomto vynikajícím českém zpěvákovi...

Daniel Landa se narodil 4. listopadu 1968. Dan, který nemá žádného sourozence, žil nějaký čas s matkou, později se jeho výchovy zhostil jeho otec, jenž byl úspěšným autokrosovým závodníkem. Daniel se při volbě povolání rozhodl pro herectví a absolvoval pražskou konzervatoř v oboru hudebně dramatickém. Herectví se však kromě několika menších rolí příliš nevěnoval. Při studiích se seznámil s němkou Miriam Müllerovou, se kterou je dodnes ženatý a mají spolu dceru Anastázii. Daniel se začal tedy věnovat muzice v plném rozsahu. Po revoluci v 89' založil spolu s Davidem Matáskem, Jakubem Malečkem a Martinem Limburským skupinu Orlík, která však pod nátlakem kritické veřejnosti vydržela něco kolem 3 let a pak skončila. To ovšem neznamenalo konec pro Daniela Landu, který se tímto vydává na sólovou dráhu. Od roku 1993, kdy vyšlo jeho první sólové album až do prosince roku 2000, kdy u příležitosti vydání alba Best Of oznámil konec své hudební kariéry, stačil vydat ještě 6 alb. Slib o konci kariéry naštěstí nedodržel a v roce 2002 vydává další album 9 mm argumentů. Daniel se začal také mimochodem aktivně věnovat sportu. Největších úspěchů dosáhl na Mistrovstvích Evropy race trucků - v roce 1999, kde vybojoval 6. místo a pak na stejném mistrovství o rok později si dojel pro 5. místo. Poté v roce 2001 přechází na automobilové závody, neboli rally, kde si prožil těžké začátky, když hned při prvním závodě v Blovicích skončil v kotrmelcích ve vzduchu. Dnes se Dan ve svém volném čase věnuje thaiboxu. Nejnovější akcí, kterou Daniel Landa podnikl, bylo turné v únoru 2003 Vltava Tour.

Alba Daniela Landy:

Orlík - Miloš Frýba For President Monitor 1990
Orlík - Demise Monitor 1991
Valčík Monitor - EMI 1993
Tři sestry - Švédská trojka Monitor - EMI 1993
Chcíply dobrý víly Monitor - EMI 1995
Dracula - výběr Monitor - EMI 1995
Krysař 1., 2. Monitor - EMI 1996
Hapka + Horáček - Citová investice B & M Music 1997
Pozdrav z fronty Monitor - EMI 1997
Smrtihlav Monitor - EMI 1998
Konec Monitor - EMI 1999
Best Of Monitor - EMI 2000
9 mm argumentů

Miloš Frýba for president + Demise
Tyto alba byla v podstatě první (a taky poslední) tvorbou skupiny Orlík, která dostala název podle vinárny, ve které se skupina scházela, a jejímž členem byl i Dan. První album bylo vstupem na hudební porevoluční scénu a druhé jak už název napovídá bylo tzv. na rozloučenou. Jak už jsem se v Danově životopisu zmínil, tato skupina byla po celou dobu své existence pod stálým tlakem kritiků, nejen pro jejich vzhled a možnou příslušnost k některým hnutím, ale i pro texty jejich písní, které s sebou přinesly nový styl hudby a písní vůbec (v komunismu téměř nemyslitelný). Pod tímto tlakem skupina "podala Demisi" a rozpadla se. Album Miloš Frýba for president obsahuje 19 skladeb, album Demise pak 16 skladeb. Obě alba se stala velice rychle populárními právě díky tematice, kterou texty vyjadřovaly (drogy, kriminalita, atd.), ale i kvůli podpoře hnutí skinheads (to bylo v té době ještě vcelku umírněné) byly povážovány za rasistická. Ale všechny texty nejen v těchto dvou albech byly vlastenecky zaměřené - to musí poznat každý, kdo slyšel aspoň jednu Landovu píseň.

Valčík
Toto album je první sólové, které vzniklo po rozpadu skupiny Orlík. Obsahuje 11 skladeb nabitých v době jeho vydání něčím co dokázalo získat Danovi spoustu fanoušků. Dá se říci, že je lepší, než alba vydaná skupinou Orlík a vyšlo v pravý čas, kdy naše hudba potřebovala trochu oživit. Některé písně se staly dnes již klasikou pro příznivce D.L. Na tomto albu jsou použity klasické nástroje jako housle nebo harmonika a texty mají námět v legendách a pověstech a ve vlastenectví. Na tomto albu je i písnička Krysař, která se pěkně rozšoupla a dnes z ní máme muzikál na dvě cédéčka. Texty jsou jinotajné, a proto v nich může každý vidět něco jiného - někdo jedinečnost a někdo zase propagaci násilí.

Švédská trojka
Toto album pochází z dílny skupiny Tři sestry, která se inspirovala tvorbou Orlíku a nahrála coveverzi písně Bílý jezdec. Daniel Landa byl na tomto albu hostem a autorsky i zpěvem se podílel na písni

Večerníček.
Chcíply dobrý víly Toto album obsahuje 10 skladeb a můžeme jej v oblasti popularity zařadit na stejnou úroveň jako Valčík. Na tomto albu se projevuje spíše kvalita skladeb, která je nepřehlédnutelná. Tato úroveň lehce přebije kvantitu, neboť toto album by si měl poslechnout opravdu každý příznivec D.L. Ze zajímavých písní bych vybral Holky a mašiny, která se prý stala hymnou West team motoman, dále pak Tradice, jejíž název napovídá vlastenecké podobě skladby. Landovi fanoušci řadí tuto desku mezi nejlepší, které Landa zatím stvořil.

Dracula
V tomto muzikálu Karla Svobody se Daniel Landa objevil v hlavní roli a později byl kvůli zranění z autonehody nahrazen tehdejším objevem Danielem Hůlkou. Zde si D.L. poprvé vyzkoušel spolupráci s hvězdami.

Krysař
Rok po uvedení muzikálu Dracula uvedl D.L. svůj vlastní muzikál jehož je sám autorem, Krysař. Děj má ponurou atmosféru a dalo by se říct, že je i trochu filozofický. Byl uveden i na Slovensku a tento rok byl přepracován a nově uveden v Praze v divadle Kalich. Tento muzikál má i vlastní oficiální stránky a dokonce vyšel na 2 cd, takže si jej můžete v klidu poslechnout i doma.

Citová investice
Na tomto albu byl Landa hostem dua Hapka + Horáček. Na této desce hostují i další slavné osobnosti jako Rišo Müller, Lucka Bílá nebo Michael Kocáb. Hlavní protagonisty naštěstí nezajímala Danova pověst, ale to jak umí zpívat a to je přesvědčilo, aby mu nabídly hostování v Citové investici. D.L. zde nazpíval 2 skladby - Králíček Azurit s Aťkou Janouškovou (dabérky včelky Máji) a Citová investice na závěr alba.

Pozdrav z fronty
Po dvouletém intervalu přichází toto sólové album, které, jak už sám název napovídá přináší téma - válka. Tuto desku D.L. věnoval Erichu Marie Remarqueovi a to je důkaz toho, že Landa v této desce nechce propagovat násilí, ale chce pouze lidem připomenout, že jsou zde lidé, kteří bojují za svobodu. Toto ovšem někteří kritici nedokázali pochopit. Sám Dan řekl, že je rád, že není válka a že nemusí jít bojovat. Ale ne úplně všechny skladby jsou o válce, je zde třeba píseň O marnosti, která je o závisti, jenž zmařila lidský život. V několika písních je použito i dětského sboru.

Smrtihlav
Tato deska je zvláštní tím, že Dan zde vystupuje pouze ve dvou písních, i když texty jsou všechny jeho. Spolupracovala s ním např. Lenka dusilová, Patrik Tenev, Andrej Bestčastnyj a další, mimo jiné i jeho švagr, který byl před vznikem této desky závislý na drogách - snad už není, neboť nazpíval píseň Die Schore. Takže toto album má mít hlavně protidrogové zaměření, což si myslím se podařilo. Dan začal užívat samply a klasika už se moc neobjevuje, ale v písni "Krvavá parta" dokonce rapoval.

Konec
Na tomto albu se objevují jak rockové skladby, tak i pomalejší songy. Zde je pouze škoda (pro příznivce moderny možná dobře), že Landa používá hojně studiových efektů. Texty jsou o společenských tématech na prahu tisíciletí, ale některé se dívají i do historie a do náplně lidského života. Jsou zde i songy s odpočinkovými texty jako A kdo teda voddělal toho fandu? nebo Na obzoru ani mrak ani loď. Toto album je v porovnání s tanečním Smrtihlavem spíše pomalejší, ale to mu vůbec nic neubírá na kvalitě. Podle zlých jazyků je album narychlo sesmolené za účelem zisku financí, ale to už si musí přebrat každý sám.

Best Of
K tomuto albu není co dodat. Je to soubor (podle někoho) nejlepších písní Daniela Landy, ale každému se líbí něco jiného, takže pro někoho může být výběrem toho nejlepšího. Toto album obsahuje ještě tři nové písně označené jako Bonus Trucks a ty jsou podle mě fakt dobrý. Jako první vychází také na DVD, ketré obsahuje k některým písním i videoklipy a obsáhlou dokumentaci Landových textů a zvukových ukázek.

9mm argumentů
Zatím poslední Album Daniela Landy se i bez výrazné reklamní kampaně dostalo na třetí místo nejprodávanějších desek v ČR. Toto album je jedinečné, protože je absolutně bez elektroniky a D.L. se v něm jakoby vrací k začátku své kariéry (což je dobře). Jelikož je toto album stále na pultech doporučuju si pro něj hned běžet.